De misleiding

Date 16 maart 2013

Jammer dat de New York soda ban van burgemeester Michael Bloomberg alweer van tafel is geveegd. Deze zou teveel inbreuk maken op de persoonlijke vrijheid. De vrijheid om je te laten misleiden zullen ze bedoelen. En de vrijheid om te misleiden, want als er ergens misbruik van de psychologie wordt gemaakt is het wel in de wereld van commercie en reclame. Daarbij vergeleken is Diederik Stapel een onschuldige charlatan. Als je uit drie bekers van verschillende grootte kunt kiezen, kiezen de meeste mensen voor de middelste maat, dus schalen ze alle groottes op. Ik vind het zelf ook al een crime als ik op het station veel meer cola uit de automaat moet halen dan ik eigenlijk wil. Niks geen vrijheid. Reclame maakt misbruik van onbewust beïnvloeding van mensen door herhaling en herhaling, en met associaties door bloedmooie vrouwen op de motorkap van auto’s te laten zitten. Misschien dat ik daarom als homo ook geen auto heb. En wel een abonnement op nrc.next dat me in een winkelstraat is verkocht door een leuke knaap.

Het Amerikaanse volk gaat aan dikte ten onder. Vliegtuigstoelen moeten worden aangepast en eerlijk gezegd vind ik het terecht dat dan voor een vliegticket extra betaald moet worden. Zoals ik ook vind dat in het openbaar vervoer niet alleen het aantal kilometers dat je aflegt berekend zou moeten worden, maar ook je gewicht. Een weegschaal onder de treeplank en wat slimmigheidjes met die vermaledijde OV-chipkaart voldoen. Ik heb ook ergens gelezen dat obesitas, diabetes en Alzheimer heel goed samengaan, dus wellicht is de domheid en simpelheid van het Amerikaanse volk nu al een gevolg van decennia Coca Cola en McDonald’s. Ja, ik heb geen hoge pet op van Amerikanen, al was het alleen maar om hun naïeve geloof in de American dream, die zich geleidelijk ontpopt als de American nightmare. Natuurlijk ben ik voor vrijheid, maar ik ben niet voor de vrijheid om andere mensen te misleiden en hele bevolkingen zo naar de bliksem te helpen. Dan moet je toch af en toe ingrijpen.

Soms gebeurt dat ook. Een beetje dan, heel voorzichtig. Zo krijgen we straks verschrikkelijke plaatjes op pakjes sigaretten. Nu staat er alleen nog maar op dat roken dodelijk is, en dat het de potentie vermindert en zo. Dit mooie voorbeeld moet ook in de voedings- en drankenindustrie gevolgd worden. Dus plaatjes van hele dikke kwabbige domme mensen, liefst met veel rimpels, op de verpakking van eh… tja, van bijna alles wat eetbaar en drinkbaar is. Mensen die in paniek naar hun hartstreek grijpen of half verlamd en kwijlend in rolstoelen rijden. En naast die plaatjes, op straffe van het bijleveren van een vergrootglas, in het grootst gebruikte lettertype vermelden hoeveel suiker en zout er in zit. Want nu vertellen de opvallendste letters op een pak Appelsientje Sinaasappel dat het 82 kcal bevat, met wat minder opvallende letters eromheen dat dit per glas is. En wordt de voedingswaarde per 100 ml vermeld, samen met de opmerking dat een glas 200 ml bevat. Veel te ingewikkeld. Zet er gewoon op dat in zo’n pak zowat een ons suiker zit!

Vrijheid, wie kan daar nou tegen zijn? Maar het huidige neoliberale afbraakkabinet staat een ongebreidelde vrijheid ten koste van anderen toe. Ja iedereen moet vrij zijn om te eten, te drinken en te roken wat hij zelf wil, maar heeft er wel recht op te weten wat hij allemaal eet, drinkt en rookt, inclusief kleurstoffen, bestrijdingsmiddelen en smaakversterkers. Pas dan mag de ‘eigen verantwoordelijkheid’ om de hoek komen kijken. Als je eerlijk bent voorgelicht en je je toch een hartinfarct wil vreten, een longkanker bij elkaar wilt roken of seniliteit wilt indrinken, ga dan je gang! Vrijheid, blijheid. Maar verwacht dan niet dat ik wil meebetalen aan je medische hulp. En bovendien: goede waar behoeft geen krans, die verkoopt zichzelf wel vanwege de kwaliteit ervan. Ooit een reclame voor een iPad gezien? Op enkele uitzonderingen na is de meeste reclame gestoeld op misleiding. En zolang misleiding wordt getolereerd is er veel mis met de leiding.

  • Facebook
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Print
  • PDF
  • Add to favorites

6 reacties op “De misleiding”

  1. Peter Woninck op Facebook zei:

    Eigenlijk zou Kim Jong Oen ( ik schrijf dat bewust zo ) een ideale president zijn voor de VS.

  2. marcel zei:

    En wel een abonnement op nrc.next dat me in een winkelstraat is verkocht door leuke knaap.“: je bent wel heel eerlijk he!

    Zet er gewoon op dat in zo’n pak zowat een ons suiker zit!“: appelsientje bevat geen toegevoegde suiker toch?

  3. Annete van Luijk op Facebook zei:

    Dat is echt AMERIKA

  4. Satyamo zei:

    Nee, Marcel. Ze zeggen inderdaad op de verpakking dat het alleen uit de sinaasappels komt, maar het smaakt wel veel zoeter dan normale sinaasappels en de vraag is hoe natuurlijk dat is…

  5. Diana zei:

    Brr, Satyamo, drink jij dan nog wel eens een cola’tje? Ik hoorde in mijn tienertijd dat het rotzooi was en zelf geloofde ik dat na één of twee flesjes eigenlijk ook. De smaak was verdacht, want het was zoet en verder niet echt ergens naar smakend, vond ik. In de 70-er jaren werd ervan gezegd, dat het net als kruipolie vastgeroeste schroeven weer losmaakte. En ik las toen ook dat er per glas(!) 9 scheppen suiker in zaten (en misschien nog wel). Geen haar op m’n hoofd heeft er na die twee flesjes uit de eind jaren 50 of begin jaren 60 nog aan gedacht ooit een druppel cola te drinken.

  6. Satyamo zei:

    Nou ik denk 3 of 4 keer per jaar, Diana! Toevallig ook terwijl je dit schreef tijdens het ‘drankje en het hapje’ na de raadsvergadering vanavond, waarna ik vrijwel altijd een biertje drink. Maar ik las zeker jouw gedachten toen. Het is inderdaad niet iets dat je dagelijks moet drinken lijkt me. Overigens zijn er nog meer praktische toepassingen van cola zoals op http://yhoo.it/16I6WFf. Handig toch? En misschien is af en toe een cola’tje wel goed voor je weerstand!

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>