Bladblazerop!

Date 25 november 2021

Terwijl ik buiten met mijn vorige blogje bezig was, begon de buurvrouw met haar bladblazer te loeien. Dat werkt voor haar wel prettig, maar niet voor mij. Maar omdat ik toch niet meer tot schrijven in staat was, besloot ik om de bezem te pakken en te kijken wie van ons het eerst klaar was. Ik dus. Toen ik de laatste bladeren in de groene bak kieperde was zij nog bezig. Had ik toch nog wat lichaamsbeweging, veroorzaakte ik minder herrie en fijnstof, terwijl alles minder tijd en elektriciteit kostte ook. Ik heb nooit gesnapt waarom mensen die dingen gebruiken. Soms zie je zo iemand met zo’n ding minuten bezig met het opruimen van drie of vier achtergebleven blaadjes, alsof die het straatbeeld tergend ontsieren. Overigens ben ik goed bevriend met die buren, dus denk niet dat ik ze haat of zo. Integendeel.

Mijn vorige voorbuur wist ook wel raad met zijn bladblazer. Niet alleen ik maar ook de buurtbewoner met wie ik langs zijn tuin liep schrok van de herrie. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat hij voor een prikkie op Schiphol een afgedankte straalmotor wist te scoren. Een keer heb ik hem daarop aangesproken. Dat lokt meestal een glazige blik uit. En discussies waar ik helemaal geen zin in heb. Desalniettemin moet ik toegeven dat ambachtelijk bladblazen niet echt te doen is. Evenmin als te ontdekken hoeveel herrie zo’n ding maakt als je er een wilt aanschaffen, want dat staat er vrijwel nooit bij. Gelukkig maken elektrische bladblazers tien decibel minder kabaal, ofwel maar de helft van die op een tweetakt benzinemotortje draaien. Maar de gemeente maakt daar zo te horen weinig gebruik van, en toen ik een vraag daarover stelde had ik niet de indruk dat velen daarin geïnteresseerd waren.

Gelukkig ergeren steeds meer mensen zich aan bladblazers. Om een beetje bewustzijn te stimuleren zouden die dingen niet alleen veel duurder kunnen zijn zodat meer mensen wat gezonder gaan bezemen maar zou ook, zoals gezegd, de hoeveelheid lawaai die ze veroorzaken op advertenties vermeld kunnen worden. Dat laatste vind je nergens, ook omdat de decibel een lastig begrip is. Er zijn ook allerlei soorten decibellen zoals de Lden, LAeq en de dB(A), lees ik op Wikipedia, waarbij de laatste het meest lijkt op hoe we geluid subjectief ervaren. Elke tien dB(A), dus wanneer de geluidsintensiteit tien keer sterker is, zorgt ervoor dat we het twee keer zo hard ervaren. Maar zelf vind ik het moeilijk om te zeggen hoeveel ik het ene geluid harder ervaar dan het andere geluid. Wanneer staat voor mijn gevoel de muziek twee keer zo hard als ik aan de volumeknop draai? Ik weet het niet.

Het is niet alleen het overbodige kabaal van bladblazers waaraan mensen zich steeds meer storen. Ook motorrijders willen nog wel eens veel herrie maken. Ik denk dan vaak dat ze hele kleine pikjes hebben, wat ze met hun geloei in hele woonwijken willen compenseren. Soms hoop ik dat die macho’s op hun motoren zichzelf doodrijden, maar dat doen ze nog steeds niet. Gelukkig is er een nieuwe uitvinding tegen deze overlast onderweg: de lawaaiflitspaal. Dat heeft weer hoop. Eigenlijk zouden er ook dergelijke flitspalen voor vliegtuigen moeten zijn, zodat ook die vervoerders meteen een fikse prent in hun brievenbus krijgen nadat zij soms honderdduizenden met herrie lastig hebben gevallen. Soms denk ik wel eens dat mensen helemaal niet van stilte houden. Ik wel. Het is droog zonnig weer, dus tijd om de tuin weer eens bij te gaan vegen.

  • Facebook
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Print
  • PDF
  • Add to favorites

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>