Commercie

Date 30 juli 2009

Het zal duidelijk zijn dat commercie bij mij niet hoog in het vaandel staat. Maar dat neemt niet weg dat ik veel bewondering heb voor kleine ondernemers. Bij mij in het winkelcentrum is naast Albert Heijn een groentewinkel die betere en versere waar levert dan de grootgrutter die zijn komkommers in plastic verpakt. Gelukkig. Maar hoe lang nog? De ‘kleintjes’ kunnen alleen overleven door een betere kwaliteit te leveren, iets dat omgekeerd evenredig lijkt te zijn met de grootte van supermarktketens, die het juist vanwege hun grootte moeilijk hebben om verse en gezonde waar te leveren. Dat compenseren ze dan met kleur- en smaakstoffen, en datgene waardoor voedsel voedt – ik noem het prana maar sta open voor elk ander woord – ontbreekt. Dat kan je niet opsluiten in plastic doosjes waarin tegenwoordig alles van basilicum tot tompoezen verpakt is: het is immers toch afbreekbaar dus we kunnen er véél meer van gebruiken! Nee, geef me dan die heerlijke tomaten van dat groentewinkeltje maar, waarvan je proeft dat ze echt zijn.

Als ik zeg een hekel aan commercie te hebben, bedoel ik dus die handel, waar kwantiteit verheven wordt boven kwaliteit. Aan die verheerlijking van groei, waarbij het alleen maar om grotere omzetten gaat, zodat de directie per definitie altijd ontevreden is want het kan altijd méér. Zelfs Microsoft is nog niet groot genoeg gegroeid, want die wil nu weer de markt van de zoekmachines opslorpen. Grappig is dat niemand ziet dat dat voortdurend méér willen hebben bij kleine kinderen hoort, en de wil om steeds maar te groeien een astrale kanker is. Dat men voor die groei over lijken gaat hoeft verder geen betoog meer, want allerlei reclame en spam maakt de openbare en privéruimte steeds minder leefbaar en doet steeds meer mensen op de vlucht slaan voor radio en televisie. En dat niet alleen, want producten worden ook zo gemaakt dat ze snel versleten of gegeten zijn. Ik moet daarbij altijd denken aan mijn broer, die me in de jaren zestig erop wees dat je de rollen beschuit volgens de verpakking in de lengte moest openmaken, zodat je ze dan minder goed kan bewaren dus sneller gaat opeten. Daaraan denk ik tegenwoordig als ik een zak drop tracht open te maken, waarbij het plastic een zodanige scheurrichting heeft dat de helft van de dropjes voor je het weet op straat ligt. Beetje paranoïde? Minder chocolaatjes in een doosje, toiletrollen iets minder breed maken… De commercie let echt wel op de kleintjes! Dat soort dingen heb ik indertijd al van mijn broer geleerd.

Commercie kan dus nooit volwassen worden, is nooit uitgegroeid. Daarom moet alles wat verkocht wordt niet te voedzaam zijn, en ook niet te lang meegaan. De relatie tussen natuur en commercie is treffend verwoord door Marten Toonder in De Bovenbazen, waar grootmagnaat AWS in strip 4986 buldert: ‘De natuur is de vijand van het kapitaal. De natuur werkt gratis! En gratis is een vloek! Een gruwel! Niet de natuur moet produceren! Wij moeten produceren! Wij! Wijzelf!’ En de relatie tussen slijtage en commercie illustreert Toonder in De Slijtmijt, waar AWS in strip 6944 buldert: ‘Terwijl de wereld schreeuwt om grotere slijtage worden er nog steeds huizen gebouwd, die langer dan tien jaren meegaan. Onverantwoordelijk, Steenbreek! Misdadig!’ Hoe treffend wordt hier de wereld van de grootindustriëlen weergegeven! Maar intussen zitten we decennia later nog steeds met de brokken, en lijken we nog steeds niet door te hebben dat de verheerlijking van de ongebreidelde en ongecontroleerde groei de maatschappij steeds meer ontwricht. Omdat het steeds meer wil. Omdat het steeds ontevreden is. Omdat het gelooft in de toekomst en niet in het hier en nu.

  • Facebook
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Print
  • PDF
  • Add to favorites

1 reactie op “Commercie”

  1. Weblog van Satyamo - De tuinen van Tsjernobyl | Weblog van Satyamo zei:

    […] het aan dat de natuur je grootste vijand is, die dan ook met verve bestreden dient te worden. Al eerder citeerde ik uit De Bovenbazen van Marten Toonder grootmagnaat AWS, voor wie de natuur de vijand van het […]

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>