OV-chipkaart

Date 18 april 2008

Wordt het ooit nog wat met die OV-chipkaart? Is het niet verstandiger om ons verlies te nemen en het hele project af te blazen? Zijn de kosten ervan intussen niet een veelvoud van wat het gaat opbrengen? En wie gaat dat straks betalen? De reiziger? En dat allemaal om het zwartrijden tegen te gaan? Terwijl dit juist het zwartrijden stimuleert, zoals ook Windows door zijn arrogante opstelling uitdaagt tot kraak en braak? En wie heeft om de OV-chipkaart gevraagd? De enigen die er rijker van worden zijn de leveranciers van al die poortjes en kaartlezers. Ik zou wel eens willen weten voor hoeveel miljoenen euri al van die dingen in het land staan en zitten te niksen, en of ze überhaupt nog iets zullen doen voordat ze zijn afgeschreven.

Tegen het principe van de OV-chipkaart heb ik niks. Integendeel zelfs. Maar ik wil wel net zo makkelijk als met een strippenkaart kunnen controleren of ik het juiste bedrag betaal. En net zo makkelijk mijn geld terugkrijgen als er een verkeerd bedrag wordt afgeboekt. Wat dit alles betreft waren mijn eerste ervaringen ronduit slecht: op een zonegrens werd een zone teveel berekend, en op station Duivendrecht stond de klok van een kaartlezer verkeerd zodat ik veel te veel betaalde. Het is van de gekke dat ik dat kennelijk nog moet controleren allemaal. En dat mij wel € 35 berekend wordt als ik zwartrij, maar dat ik geen € 35 krijg als het bedrijf mij oplicht.

Ik heb weinig vertrouwen in de techniek die ervoor moet zorgen dat het juiste bedrag van mijn OV-chipkaart wordt afgeschreven. Als ik in de bus zit zie ik te vaak dat verkeerde haltes worden aangekondigd, dat het systeem helemaal niet werkt, of dat het uitvalt omdat er bijvoorbeeld een afwijkende route wordt gereden. In de Amsterdamse tram zag ik onlangs op de display van lijn 3 staan dat hij naar station Muiderpoort reed terwijl ik toch echt de andere kant op ging. En toen ik daar op het Centraal Station boven het perron wilde zien waar de eerste metro heen ging, stond er doodleuk ‘Zie voorkant trein’ te lezen. En op de trein zelf zie ik aan de zijkant vaker een verkeerde dan de goede bestemming. Als zelfs dit soort dingen nog maar half werkt, geeft mij dat weinig vertrouwen.

Maar ook het onbegrijpelijke zone- en strippensysteem moet afgeschaft worden. En dan heb ik het niet over die rare eerste basisstrip waarvoor je nog geen meter vervoerd wordt, maar over de idiote kronkelige wegen die nu gevolgd worden om passagiers van A naar B te brengen. Dat is veel efficiënter te maken door al die zones in de prullenmand te gooien en de vervoerbedrijven naar de hemelsbreed afgelegde afstand tussen in- en uitstaphalte te laten afrekenen, wat ook eerlijker en logischer is. Met Google Earth heb ik eenvoudig nagemeten hoeveel de bus omrijdt als ik vanaf station Blikkum naar huis ga. Hemelsbreed is die afstand 7,27 km. Maar door veel geslinger door Zandwijk leg ik 14,22 km af, bijna het dubbele! Als Connexxion me echter alleen die 7,27 km in rekening mag brengen, zullen ze me echt niet alle buitenwijken van Zandwijk laten zien! Bovendien moet hemelsbreed afrekenen dank zij gps makkelijk te realiseren zijn. De slingerende routes kosten de gebruikers niet alleen meer tijd, maar ook meer geld. Omdat er door meer zones wordt gereden, en omdat de overstaptijd sneller verstreken is. Het unieke van het reisproduct wordt dan dat je meer betaalt voor minder. Zo gek is het openbaar vervoer geworden.

Wat mij betreft zouden twee maatregelen de OV-chipkaart een beetje acceptabel maken. Afrekenen naar hemelsbreed afgelegde afstand, en teruggave van € 35 indien blijkt dat teveel is afgeschreven van de OV-chipkaart. Gelijke monniken, gelijke kappen. Maar zelfs dan word ik niet blij van de OV-chipkaart. Omdat ik met vele anderen vaak zal vergeten uit te checken, wat pure winst oplevert voor het vervoerbedrijf. Omdat ik als slachtvee door poortjes word geperst, die de stationshallen ontsieren en minder begaanbaar maken. Omdat ik kennelijk beschouwd word als een potentiële zwartrijder. Omdat ik nog te weinig zicht heb op de tarieven. De strippenkaart is ook geen lolletje, maar dat ik met de OV-chipkaart ‘altijd een geldig vervoerbewijs op zak’ heb, zegt nog niet dat het openbaar vervoer zelf verbetert. Integendeel zelfs. Onlangs was op het Centraal Station van Amsterdam te zien hoe het openbaar vervoer zelf ontspoort. Als dit tegen een redelijk tarief snel, efficiënt en comfortabel was, zouden er veel en veel meer mensen gebruik van maken. Maar nu is het zijn geld eigenlijk niet waard, en zo wordt indirect het zwartrijden gestimuleerd.

Het openbaar vervoer wordt nog steeds niet serieus genomen. Wellicht omdat degenen die erover beslissen er zelf weinig gebruik van maken en geen ervaringsdeskundigen zijn. Zoals ik.

  • Facebook
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Print
  • PDF
  • Add to favorites

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>