Drive my car

Date 19 maart 2016

Eigenlijk kan je het besturen van auto’s niet aan mensen overlaten. Te vaak rijden ze net iets harder dan toegestaan is, kleven ze aan bumpers van auto’s voor hen, parkeren ze hun voertuigen op de stoep, rijden ze door rood licht, letten niet op omdat ze met hun mobieltje spelen, kortom: mensen zijn een gevaar op de weg, zeker als ze veel power op vier wielen onder hun kont hebben. Het is dan ook een hele kunst om ze in toom te houden. Met huidige technieken als gps en internet is het trouwens niet zo moeilijk om bestuurders automatisch een bon te laten krijgen als ze verkeersregels overtreden, zodat je flitspalen, drempels, radars en andere ouderwetsigheden niet meer nodig hebt. Dat daar zelfs nog niet eens aan gedacht wordt vertelt iets over de hypocrisie van hen die handhaving in hun vaandel dragen. En nu is het eigenlijk te laat om nieuwe technieken te gaan gebruiken omdat er alweer veel betere methoden ontwikkeld worden om veiligheid in het verkeer te bevorderen.

Afgelopen woensdag reden er vijftig zelfrijdende auto’s in groepjes van vijf over de A2 van Amsterdam naar Beesd en weer terug. Een test die zonder noemenswaardige problemen is verlopen. Eigenlijk is ‘zelfrijdende auto’ een pleonasme, want wat betekent dit woord anders dan ‘zelf’? In de Verenigde Staten waren er wel wat ongelukken met de Google self-driving car, maar geen ernstige, en volgens Google zelf in de meeste gevallen te wijten aan gedrag van andere weggebruikers, of aan de passagier van de zelfrijdende auto zelf, die het stuur had overgenomen. Al met al best positieve ontwikkelingen, zeker als je de brokken van mens- en computergestuurde auto’s met elkaar vergelijkt. Want 90% van de dodelijke ongelukken op de weg worden veroorzaakt door menselijke fouten, en een computer wordt nooit moe, heeft geen slechte ogen en laat zich niet afleiden door muziek, praten of een mobieltje. Rijden moet je niet aan mensen overlaten, die tijd is voorbij.

De mogelijkheden zijn grenzeloos. Auto’s die op woonerven niet harder dan 30 rijden! Dat spaart weer kinderen en katten. Auto’s die zelf de efficiëntste route bepalen. Dat scheelt weer tijd en/of CO2. Auto’s die voetgangers op zebrapaden laten oversteken en geen fiets- en voetpaden blokkeren. Auto’s die met elkaar communiceren zodat er geen stoplichten meer nodig zijn. Naar je werk rijden en tegelijk in alle veiligheid kunnen lezen, bellen, e-mail verwerken, tv-kijken, spelletjes doen, een glaasje drinken en wat niet al meer! Ja, zo ziet de toekomst eruit! Zowel meer veiligheid als comfort, en dat omdat de computer nu eenmaal veel slimmer is dan de mens, zoals onlangs bleek bij het verslaan van een go-kampioen. Nu is het alleen nog zaak om zo snel mogelijk met die zelfrijdende auto’s aan de slag te gaan, want wie weet zijn ze over een paar decennia alweer ouderwets omdat teleportatie is gerealiseerd.

Discussies over de zelfrijdende auto gaan ook voor een groot deel over ethische keuzes, en computers zijn nog niet zo ver dat ze die zelf kunnen maken. Dus zullen wij mensen hiervoor zelf de algoritmes moeten bedenken, en dat is niet zo makkelijk. Moet zo’n auto remmen voor een voetganger zodat je verpletterd wordt door een zware truck die vlak achter je rijdt? Moet je in zo’n auto tegen een tegenligger rijden om plotseling overstekende kinderen te ontwijken? Mag een auto jou opofferen om anderen te redden? Het meest logisch is om hem zo te programmeren dat zoveel mogelijk levens worden gespaard, maar moet er dan verschil worden gemaakt tussen het leven van een kind, een volwassene en een bejaarde? Tussen dat van een nuchter en een dronken persoon? Tussen dat van een vluchtende terrorist en een hulpverlener? En wie is aansprakelijk? De leverancier van de auto of degene die er gebruik van maakt?

Wereldwijd komen jaarlijks 1,2 miljoen mensen om in het verkeer. Een hoeveelheid die drastisch omlaag kan. Laten we daarom de discussies over ethiek niet uit de weg gaan. Ook over het mogelijke hacken van zelfrijdende auto’s, waardoor ze misschien de neiging krijgen ons bij stranden, winkels en laadstations af te leveren waar we helemaal niet willen zijn. Of een beetje onhandig gaan parkeren op een Amsterdamse gracht. Of weigeren ons naar een bepaalde plek te brengen. Of massa-ongelukken gaan veroorzaken. Over dit soort dingen moeten we het nog heel goed hebben voordat we gaan zingen: Google you can drive my car!

  • Facebook
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Print
  • PDF
  • Add to favorites

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>