OV-nepkaart

Date 6 april 2007

Nieuwsgierig als ik ben heb ik me in Amsterdam een OV-chipkaart aangeschaft. Om mee te experimenteren. Omdat ik vind dat Big Brother zich maar met zijn eigen zaakjes moet bezighouden, schafte ik me een anonieme OV-chipkaart aan. Dat was moeilijk. Die kon je wel uit een automaat halen die ook muntgeld accepteerde, maar toen ik wilde betalen bleek hij alleen plastic geld te lusten. Zodat de kaart alleen daarom al niet meer anoniem zou zijn, want bestanden zijn makkelijk aan elkaar te koppelen. Maar op station Weesperplein kon ik aan een loket keurig zo’n kaart cash betalen: € 3,- voor de kaart zelf – die vijf jaar geldig is – waarop ik een saldo van € 7,- liet programmeren. Net als bij de banken vraag ik me af waarom ik eigenlijk moet betalen voor de kaart zelf, want in feite heb ik dan nog niks. Daarna moest ik vier reizen met de metro maken voordat op mijn kaart het juiste bedrag was afgeschreven. Waarbij het opvalt alle drie foutieve betalingen in mijn nadeel waren, wat geen toeval kan zijn.

De eerste reis ging van het Weesperplein naar de Van der Madeweg. Onwennig hield ik mijn kaart tegen de kaartlezer, die me inderdaad vertelde dat ik € 7,- had. Toen ik na het uitchecken mijn saldo bekeek, stond er nog maar € 4,50 op mijn kaart, zodat er € 2,50 was afgeschreven voor twee zones die in totaal 3 ‘strippen’ ofwel € 1,35 zouden moeten kosten. Hoewel het maar om een teveel gaat van € 1,15 gaat wel om 85% dat ik duurder uit was! Gelukkig zijn er automaten waarmee je de laatste tien transacties kunt laten printen. Waarop ik nu zag dat ik helemaal niet ingecheckt was op het Weesperplein! Zodat ik zwart had gereden, en nu het maximale tarief is berekend. Er blijken namelijk twee soorten paaltjes te zijn waartegen je je kaart kunt houden: met de ene soort lees je alleen je saldo, en met de andere check je in: ‘Goede reis.’ Wist ik veel… Afijn, dat is dan leergeld, hoewel ik niet begrijp waarom ik dat moet betalen en waarom dat niet wat duidelijker is aangegeven.

De tweede reis ging van station Kraaiennest naar Diemen-Zuid. Beide liggen in zone 5125, waarbij het laatste op de zonegrens ligt. Zou moeten liggen, want deze keer werd toch maar een zone extra berekend: € 1,35 in plaats van € 0,90, wat maar 50% teveel is, dus het gaat nu beter dan de vorige keer. Opnieuw een lijst van transacties laten afdrukken, die meteen als bewijs dient dat ik belazerd ben, want alle tijden en stations staan erop. Briefje naar het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB. Briefje terug dat ze om deze klacht te behandelen het nummer van mijn OV-chipkaart nodig hebben. Naïef als ik ben gaf ik dat nummer, waarna Vriend me er fijntjes op attendeerde dat vanaf nu de anonieme chipkaart niet meer anoniem was.

De derde reis ging gisteren van station Duivendrecht naar station Amstel. Toen ik uitcheckte bleek mijn saldo € 0,25 negatief te zijn. Weer een transactiestrookje laten afdrukken. Er was € 3,40 berekend voor een rit van één zone die € 0,90 zou moeten kosten. Dat is 378% teveel. Maar het staat toch echt op de bon! Check in Duivendrecht. Check uit Amstel. Mijn ogen dwaalden over de strook met alle gegevens en ontdekten opeens dat ik niet rond 13.00 was ingecheckt, maar de nacht ervoor om 1:30 uur! Zonder het te weten had ik 12 uur en 47 minuten gedaan over dit traject van drie haltes. En mijn enige bewijs dat dit niet het geval was, is de onwaarschijnlijkheid dat ik ’s nachts rond die tijd op de metro ga staan wachten in Duivendrecht. Ik ken maar één ander die midden in de nacht op iets stond te wachten dat nooit komen zou: Dorus op een vluchtheuveltje in Den Haag, alweer enkele decennia geleden. Een tijd waarin nog geen elektronisch geld bestond. Waarin je voor ƒ 15,98 verder kon reizen dan de de 11 metrohaltes die ik ermee heb afgelegd.

Wat mij betreft voorlopig dus geen OV-chipkaart. Want je wordt gewoon belazerd. Wat niet wegneemt dat ik doorga met mijn experimenten. Want ik ben nu eenmaal nieuwsgierig.

  • Facebook
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Print
  • PDF
  • Add to favorites

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>