The Gateless Gate

Date 30 december 2009

Het leuke van de abstracte computerwereld is dat je er dingen kunt doen die in de dagelijkse realiteit niet voor te stellen zijn. Neem nou de vierde dimensie. Toen ik ooit een progamma voor astrologische geboortenregeling maakte, maakte ik daarvoor heel gewoon een vierdimensionale array. Even makkelijk als welk aantal dimensies dan ook. Terwijl ik me er tegelijk niets bij kan voorstellen. Lengte, breedte en hoogte kan ik zien, maar waarheen verdwijnt de vierde as die loodrecht op die drie staat? Sommigen zeggen dat de tijd de vierde dimensie is, maar ik vraag me nog steeds af of je dan geen appels met peren zit te vergelijken.

In Second Life maakt Robbie deuren die maar één kant hebben, zodat ook hier blijkt dat je met de computer onmogelijke dingen kan doen. Je loopt de disco binnen, en als je dan achter je kijkt is daar opeens een deur. Die deur is dan een object dat aan één kant transparant en phantom is, zodat je er ongemerkt dwars doorheen kan lopen. Een mooi beeld van de echte werkelijkheid, waar we aan de ene kant allemaal muren, grenzen en beperkingen zien, die er vaak niet of nauwelijks blijken te zijn als we ze eenmaal hebben gepasseerd.

Zolang we in de wereld van de dualiteit verkeren lijkt alles bepaald niet één. Alleen al het gegeven dat we al of niet verlicht of gerealiseerd kunnen zijn getuigt van de tweeheid. In onze onverlichte staat moeten we door deuren heen, maar als we daar doorheen zijn gegaan blijken ze niet te bestaan, hooguit een droom geweest te zijn. Bhagwan noemde de toegangspoort voor zijn ashram in Poona The Gateless Gate, wat trouwens ook de titel van één van zijn oudere boeken is. Zo zie je maar weer hoe de computer ons kan helpen om hogere werkelijkheden op het spoor te komen en te illustreren!

  • Facebook
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Print
  • PDF
  • Add to favorites

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>