Vicieus vervoer

Date 19 september 2007

‘Ouders veroorzaken chaos bij scholen,’ kopt Planet Internet vandaag. Dat komt me bekend voor, want dit is ook één van de grote problemen van Oldegeppel. Sinds enkele jaren staat daar een veel te groot schoolgebouw, waar het een drukte van jewelste is als kinderen worden gebracht en afgehaald. Met de auto. Omdat dat veiliger voor de kinderen is. Te voet of te fiets zouden ze wel eens onder een auto kunnen komen. Een vicieuze cirkel waar je niet uitkomt. In ons dorp komt daar nog bovenop dat ouders uit de wijde omgeving hun kinderen graag op deze school willen plaatsen. Misschien vanwege de kwaliteit van het onderwijs. Misschien vanwege het hoge witgehalte. Maar wel zeker vanwege de kinderen van bekende Nederlanders die er te vinden zijn. Ja, daar heb je wel wat voor over, om over je zoontje of dochtertje te kunnen vertellen dat hij of zij bij B.N. in de klas zit! Die school heeft echter zo’n aantrekkingskracht dat er bij de gemeente wordt aangeklopt voor extra geld voor lokalen, en bij openbare scholen kom je niet onder zo’n verplichting uit. Tenzij zo’n school ook nog elders lokalen heeft, zoals in ons geval in de wijk Graasland, zo’n twee kilometer verderop, waar nog steeds ruimte over is. Maar ja, daar zitten zoontje en dochtertje B.N. niet op school. Maar moet je als gemeente dan gaan betalen voor de B.N.-geilheid van ouders door bij te dragen aan nóg meer kinderen en drukte en gevaar ons centrum? No way! Laten ze eerst die school in Graasland maar vullen!

Alsof het niet al erg genoeg is dat al die ouders hun kinderen met de auto op school afleveren, komt daar ook nog bij dat velen weinig kaas van verkeersregels hebben gegeten. Zodat het inderdaad een ‘chaos’ is, waar veel geld te verdienen zou zijn als je de hand daar hief. Dat wordt veel te weinig gedaan. Wat te denken van de man die op het dorpsplein zijn auto precies vóór de deur van Gall & Gall plaatst, zodat andere bezoekers er echt omheen moeten lopen? Die er eigenlijk nog over klaagt dat hij met zijn auto niet in de winkel kan? Niet dat fietsers veel beter zijn hoor, maar die staan toch wat minder in de weg. Nou ja, precies voor de ingang van de Albert Heijn in Zandwijk zou ik er graag per ongeluk een paar willen omgooien, maar er is iets al dan niet hypocriets in me dat me tegenhoudt. Handhaven schijnt heel moeilijk te zijn, en vaak hoor je roepen dat je geen regels moet maken ´als je toch niet kunt handhaven.’ Geloof ik niet in. Als je wilt handhaven, kan je ook handhaven. Omdat de vervuiler betaalt. Een voorbeeld. Als automobilisten steeds te hard willen rijden, moeten ze zelf maar al die drempels, druppels, chicanes en wat dan ook betalen. En het openbaar vervoer compenseren. De chauffeurs geldelijk belonen voor al het extra gemanipuleer om hun bussen door en over dat alles heen te wurmen, en de passagiers die misselijk worden van al het geslinger en gehos waaraan ze worden blootgesteld.

Openbaar vervoer! Dat is ook zo’n vicieuze cirkel. Automobilisten stappen niet in trein of bus omdat die te slecht zijn. Connexxion doet hier en daar echt zijn best, dat moet ik toegeven, maar over de spoorwegen durf ik niet hetzelfde te zeggen. ‘Tickets en service’ zie ik in goed Nederlands boven de lokethallen oplichten – kennelijk zijn zij zich nog wel van het verschil tussen die twee bewust. Want vervolgens lees je boven de balie dat je voor het kopen van een kaartje € 0,50 moet bijbetalen. De NS is voor mij een typisch voorbeeld van een bedrijf dat het niet snapt. Op stations zijn steeds minder banken te vinden. De hal van het Amsterdamse Amstelstation straalt wat dat betreft pure armoede uit. Soms ga ik op een perron demonstratief op de grond zitten als ik moe ben. Ze bekijken me maar. In de sneltreinen zijn geen consumpties meer te krijgen. Rookcoupés zijn afgeschaft. Ziekmakende reclames vullen de stationshallen, waarbij ik me erover verwonder dat zoiets als Hoog Catharijne zomaar mag. NS is zelfs te beroerd om strippenkaarten te verkopen. Liever dan wat meer conducteurs op de treinen te zetten, steken ze nu vele miljoenen in die poortjes waardoorheen we onszelf straks als gechipte varkentjes laten drijven.

Kortom: NS doet erg zijn best om zo min mogelijk last te hebben van reizigers, en dat zal dit bedrijf toch vandaag of morgen opbreken. Omdat het zijn klanten onpersoonlijk behandelt. Omdat het geen hart heeft. Omdat alles alleen maar om geld en efficiency draait. Dat het aantal reizigers toeneemt is waarschijnlijk alleen te danken aan hun monopoliepositie en het feit dat steeds meer automobilisten de files zat zijn. Files die men weer wil oplossen door meer asfalt. Wat volgens mij alleen nog maar meer auto’s zal opleveren, dus dat is dweilen met de kraan open en geeft nog meer stank en kabaal en doden en milieuschade. Hoewel NS het niet verdient, zou de overheid het openbaar vervoer nu eens echt serieus moeten nemen, en de miljarden moeten geven waarom gevraagd wordt. Je maakt mij niet wijs dat je zo niet veel meer mensen in bus en trein kan krijgen. Een besluit nemen is de enige manier om de vicieuze vervoerscirkel te doorbreken. Een besluit waarmee nu echte oplossingen een kans krijgen, en we niet worden afgescheept met creatieve hoogstandjes als de pafpaal.

  • Facebook
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Print
  • PDF
  • Add to favorites

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>