Onbeschoftheid

Date 1 februari 2009

Een typisch Nederlandse uitvinding is wel de onbeschoftheid. Wellicht zelfs een Amsterdamse uitvinding. Gisteravond maakten we daar weer eens kennis mee, toen we na een concert in de Westerkerk met lijn 17 mee wilden. Het was druk op de tramhalte, en omdat iedereen door één deur naar binnen moest was dat een heel gedrang. Tegen de rijd dat Vriend en ik op de drempel stonden wilden de deuren steeds sluiten, zodat ik er af en toe een flinke duw tegen gaf om dat te voorkomen.
‘Wilt u ervoor zorgen dat de deuren openblijven?!’ vroeg ik de conductrice die in haar hokje kaartjes controleerde en afstempelde. Want achter mij stonden nog steeds veel mensen op de halte en de schuifdeuren bleven maar op hen inhakken.

‘Heeft u het tegen mij, meneer?’ vroeg ze me.
Ik wist niet wat te antwoorden. Het is, net als ‘Waar bemoei je je mee?’ zo’n domme vraag dat je even uit het veld bent geslagen. Maar intelligentie is ook niet echt het boegbeeld van Amsterdammers, zelfs niet als ze er Surinaams uitzien zoals deze conductrice die op alle strippenkaarten de merkwaardige zone 5701 zat te stempelen.
‘Als niemand dóórloopt moeten echt de deuren dicht!’ riep ze. ‘We kunnen niet wachten op iedereen die er nog aan komt lopen!’
‘Dat krijg je ervan als iedereen door één deur naar binnen moet!’ riep ik.
‘De tram moet wel op tijd rijden!’ werd omgeroepen als excuus om mensen op de vluchtheuvel achter te laten.
‘Ja, deze tram vervoert tijden, geen mensen!’ schreeuwde Vriend.
We waren niet de enigen die zich zo mopperend en roepend lieten vervoeren naar het Centraal Station.

Toen we lijn 17 hadden verlaten, en voor de tram langsliepen werden we nog even door de luid bellende bestuurder van het zebrapad gejaagd. Mmm… toch even het wagennummer noteren: 2072, moet om 22:35 van de Westermarkt zijn vertrokken. Waar nu in de ijzige kou waarschijnlijk nog steeds mensen op de tram stonden te wachten.
‘Ik ga toch klagen hoor!’ zei ik tegen vriend. Maar bij wie? De directie maar meteen aangetekend schrijven? Dat werkt meestal efficiënter en sneller. Maar die neemt het toch voor zijn eigen personeel op. Een wethouder? Gemeenteraadsleden? Wie zal er echt luisteren naar mijn betoog dat service verlenen misschien wel de beste methode is om zwartrijden tegen te gaan? Zodat je niet eens een OV-chipkaart hoeft in te voeren, waarbij je als gechipte varkentjes door smalle poortjes wordt opgedreven?

Zo kennen we Amsterdam weer. Een klein voorval misschien, maar het spreekt boekdelen. Dat gehak van schuifdeuren in de mensenmassa herkende ik zo omdat dat ook vaak bij de metro gebeurt. Daar gaat het ook alleen om omzet, productie, efficiency. Al jaren geleden realiseerde ik me wat GVB betekent: Gemeentelijk Veevervoer Bedrijf. Soms kan je maar beter een taxi nemen in de hoofdstad. En dat wil wat zeggen!

  • Facebook
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Print
  • PDF
  • Add to favorites

3 reacties op “Onbeschoftheid”

  1. Marcel zei:

    “deze tram vervoert tijden, geen mensen!”
    Treffende uitspraak!

  2. vriend zei:

    zo zie je maar weer: de beste uitspraken doe ik in mijn boosheid!

    wat de metro betreft: als de wereld ooit vergaat blijven de metrostations A’dam nog herkenbaar, want stijf van de caméra’s.
    maar.. deze [caméra’s] waren nooit bedoeld voor de bestuurder om te zien of er nog mensen in-/uit-stapten, sterker nog: een metrobestuurder toonde eens mij dat hij deze beelden niet eens in zijn cabine kan zien! ik bedoel maar…, eh… GRAAIEN maar!

    OV-chipkaart = OV-GRAAI-kaart: eerst betalen, dan pas NADAT de ‘dienst’ geleverd is de prijs zien!

  3. Kazanlak » Marcel's weblog zei:

    […] hele kleine stationnetjes en er werd een paar keer gewacht op aansluitende treinen. Hier worden nog mensen i.p.v. tijden vervoerd … De reis ging door ogenschijnlijk onaangeroerde bossen en later door uitgestrekte […]

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>