Sandd voor Klanten

Date 23 december 2008

Ja, ook bij mij heeft Sandd zo’n spookfactuur van Kantoor voor Klanten bezorgd. Inderdaad heel leuk nagemaakt van facturen van de Kamer van Koophandel, want de mijne lag al in mijn postbakje voor verdere verwerking. Maar grote kans dat me tijdens het inboeken wel was opgevallen dat er wel erg veel veranderd was: logo, naam, woonplaats, rekeningnummer… Als rariteit zit hij nu veilig in mijn map met privécorrespondentie. Intussen heeft Sandd postbezorger Rick Timmer ontslagen omdat hij stickers met waarschuwingen op de enveloppen plakte alvorens ze in de brievenbussen te doen. Wat heel kenmerkend is voor een verziekte bedrijfscultuur, waarin elk persoonlijk en betrokken initiatief onmiddellijk wordt afgestraft in plaats van beloond. Een schoolvoorbeeld van hoe het dus niet moet.

Toen ik dan ook vanmorgen een brief van Sandd in mijn bus vond, was mijn eerste reactie om hem onmiddellijk terug te sturen, voorzien van kort venijnig commentaar. Maar de brief bleek juist over deze affaire te handelen! Daarin verschuilt het bedrijf zich achter “de Kamer van Koophandel, politie, de verantwoordelijke officier van justitie en het Steunpunt Acquisitiefraude” volgens welke “zo lang niet vaststond dat de wet is overtreden” Sandd geen andere keus had dan met de verspreiding door te gaan. Terwijl iedereen met zijn klompen aanvoelt dat de Kamer van Klanten de zaak zit te belazeren, zitten al die hoge omes daar nog over na te denken. Of het al dan niet mag volgens de wet. Want tegenwoordig zijn teveel rechters meer geïnteresseerd in regels en jurisprudentie dan in rechtvaardigheid.

“Het is een groot goed dat postverspreiders niet naar eigen inzicht mogen bepalen welk poststuk wel of niet verspreid mag worden,” klopt Sandd zichzelf in matig Nederlands op de schouder. Wat nergens op slaat, want Timmer heeft de post keurig bezorgd. Sterker nog: als ik nujij.nl mag geloven, heeft hij zelfs zijn baas voorgesteld om klanten voor deze post te waarschuwen, wat echter is genegeerd. Hij wilde niet “medeplichtig zijn aan oplichting”, iets wat hij nu Sandd verwijt dat dank zij hem wist dat er sprake was van spooknota’s. Maar intussen zegt dit postbedrijf volgens nu.nl dat het “nog lang niet zeker is dat het om oplichtingpraktijken gaat.” En stuurt het bijna gelijktijdig een brief aan haar werknemers, met de mededeling “dat met onmiddellijke ingang de betreffende poststukken (…) niet meer bezorgd mogen worden.” Wat een chaos! Zoiets kan alleen door managers zijn bedacht! Timmer overweegt dan ook juridische stappen tegen Sandd, want hij vindt dat hij aan zijn burgerplicht heeft voldaan en wil dat zijn naam gezuiverd wordt: “Hij is immers door Sandd in de media neergezet als ‘onbetrouwbaar’ en iemand die zomaar willekeurige brieven open zou maken.”

Terug naar de brief van Sandd. Timmer kan “uiteraard gewoon weer bij ons aan het werk als hij uitspreekt dat het aanbrengen van boodschappen op poststukken door postverspreiders niet geoorloofd is en dat hij dat in de toekomst dus ook niet meer zal doen.” Ik denk dat Timmer dat niet wil, zeker nu men binnen Sandd zelf de draad kwijt lijkt te zijn. Wel of niet bezorgen? Wel of niet waarschuwingen op brieven plakken? Misschien is dat ook de reden waarom de brief die ik vanmorgen ontving er acht dagen over heeft gedaan, want hij is op 15 december gedateerd. Zou hij opengemaakt zijn? Moest de CEO – dat schijnt iets Engels te zijn dat aan de top zit – eerst nog een paar nachtjes slapen over deze brief?

  • Facebook
  • Twitter
  • NuJIJ
  • Print
  • PDF
  • Add to favorites

4 reacties op “Sandd voor Klanten”

  1. Rick zei:

    Prima stukje.

    Kleine aanvulling. Onderstaande treft u de beschikking inzake Sandd en de KvK.

    Interessant is dat dit ex parte zich mede richt tot postbezorger SANDD, die ook na kennisgeving en sommatie niet vrijwillig wilde meewerken aan het verzoek van de (echte) KvK om de verzendingen, Sandd had nog ongeveer 350.000 facturen liggen, te staken, de facturen af te geven en de administratie m.b.t. deze verzendopdracht over te leggen.
    http://www.boek9.nl/www.delex-backoffice.nl/uploads/file/Boek9%20/Boek%209%20Uitspraken/Auteursrecht/KvK%20KvK%20Sandd.pdf

    Mij is nu de mond gesnoerd door Sandd. Ik moest gisteren een verklaring tekenen dat ik mij zou onthouden van verdere uitingen over deze zaak in de media, anders werkt Sandd niet mee aan het zuiveren van mijn naam via een landelijk door Sandd uit te geven persbericht. Daar zal ik mij aan moeten houden, maar anderen mogen er natuurlijk wel over schrijven.

  2. Rick zei:

    Nog een kleine aanvulling. Het briefgeheim geldt niet voor de nieuwe bedrijven tot er geliberaliseerd is. Pas dan geldt de wet ook voor hen. Nu alleen voor TNT. Zie http://www.nuv.nl/contenttypes/Artikelen/Artikel931.aspx?Source=
    Onder punt 1 staat dat pas na de liberalisering etc etc.

    En ook de staatssecretaris van Economische Zaken heeft in antwoorden op vragen aan de SP gezegd dat OPTA (de toezichthouder) nieuwe bedrijven als Sandd en Selektmail niet aan het briefgeheim kan houden omdat zij nu niet onder die wet vallen.

  3. Rick zei:

    PERSBERICHT Sandd Apeldoorn 31 december 2008

    Sandd betreurt commotie rondom postverspreider Timmer

    Twee weken geleden is er in de media een onjuist beeld ontstaan rondom het stopzetten van de samenwerking met Sandd postbezorger de heer R. Timmer. Sandd betreurt het dat het imago van de heer Timmer in een verkeerd daglicht is gesteld.

    Verkeerd beeld

    Doordat beide partijen niet nauwkeurig hebben gereageerd is er in de media een verkeerd beeld ontstaan. Het is nooit de bedoeling van Sandd geweest om de heer Timmer als een geloofsfanaticus neer te zetten, en zij betreurt het dat dit beeld is ontstaan. Sandd bedankt de heer Timmer voor zijn oplettendheid en het feit dat hij de kwestie intern aan de orde heeft gesteld.

    De heer Timmer kan werkzaamheden hervatten

    Na goed overleg waar beide partijen hun standpunten hebben kunnen uitleggen, heeft Sandd de heer Timmer het aanbod gedaan om de werkzaamheden weer te hervatten. Met wederzijdse overeenstemming is hiermee een punt achter deze kwestie gezet.

    http://www.sandd.nl/docs/uploads/Sandd%20betreurt%20commotie%20rondom%20postverspreider%20Timmer%2031.12.08%20website.pdf

  4. Hilde Klaster zei:

    Voor mij mag deze postbezorger dhr. Timmer een groot boeket bloemen en gratificatie erbij krijgen. Bijna waren wij er ook ingetuind.
    Als bedrijven die in de december/januari maanden al door drukte deze spook nota over het hoofd hebben gezien zijn ze zeker erg blij met een wakkere en doorstastend postbode. Hierdoor konden duizenden spooknota’s worden onderschept en vernietigd volgens de KvK.
    Zelf ik ga er n.l. vanuit dat als je hiervan kennis hebt van een misdrijf, je ook medeschuldig bent aan het misdrijf en geen baas kan je dwingen om aan een misdrijf mee te werken. Ook Sandd niet.
    Voor je het weet worden er de bekende blauwe enveloppen met bedragen vlak voor je zomervakantiesluiting afgeleverd voor een bijdrage van de belastingdienst 2009.nl
    Blij dat Sandd tot inkeer is gekomen en deze man zijn werkplek weer terug gegeven heeft. Nu nog maar afwachten of zij hem niet wegpesten zoals zo vaak gebeurd. Want vergeven is zeker niet vergeten bij werkgevers.

    Sandd zou net zoals vele andere bedrijven of de politiek eens kritisch moeten durven kijken naar hun eigen organisatie want daar schoort veel aan in Nederland.
    We graag verdienen en zijn te bang om fouten toe te geven, maar we zijn wel goed als BV Nederland omproblemen in andersmans schoenen te schuiven.
    Ook Sandd zou geweten moeten hebben. (kan je dubbel opvatten)
    De KvK was gelukkig ook alert en heeft ingegrepen, zij wel…

    Dank aan dhr. Timmer

    Hilde

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>