De logica van TNT
19 mei 2011
Doodmoe word ik soms van TNT Post. Er lag weer zo’n kaartje in de bus.
U heeft onvoldoende gefrankeeerde post ontvangen of verzonden.
Kennelijk weet TNT zelf niet meer of ik het heb ontvangen of verstuurd.
Wij begrijpen hoe belangrijk het is om post in goede orde te ontvangen, …
Was me niet opgevallen. Als het regent kan mijn post goed doorweekt zijn.
… daarom hebben wij het desbetreffende poststuk toch verzonden.
Sympathiek!
We verzoeken u de verschuldigde verzendkosten alsnog te betalen.
Verschuldigd? Heb ik iets te weinig gefrankeerd dan?
Met dit kaartje kunt u deze kosten snel en gemakkelijk betalen. Hoe u dat doet leest u op de achterzijde.
Maar over welke post gaat het nou eigenlijk? Iets tussen 20 en 50 gram begrijp ik, want ik moet volgens die achterzijde € 0,92 betalen. In postzegels of met een eenmalige machtiging.
Wilt u het poststuk eerst bekijken? Ga dan naar www.tntpost.nl/betalen.
Ik tik daar een betaalcode in, die later een postincidentnummer blijkt te heten, N01.110518.007589, en zie nog niks. O, ik moet de spatie in mijn postcode weghalen! Wow, daar zie ik de enveloppe: het gaat om een brief van het Alberdingk Thijm College aan iemand die mij totaal onbekend is. Een brief die ik ook bij mijn post aantref en die 13 gram weegt.
Bij binnenlandse post betaalt de ontvanger, bij post naar het buitenland betaalt de verzender.
Huh? Wie bepaalt dat? TNT sommeert me ongevraagd om aan mij ongefrankeerd verzonden post te betalen? Ik herinner me daarover geen afspraak met TNT.
Post ontvangen? U heeft inmiddels een poststuk ontvangen dat onvoldoende gefrankeerd is of u ontvangt dit poststuk binnenkort…
Dat weet ik inmiddels, lieve TNT, want ik ben naar jullie website geweest.
… op het onvoldoende gefrankeerde poststuk is een barcode sticker van TNT Post geplakt zodat u weet om welk poststuk het gaat.
Ja, dat van het Alberdingk Thijm College! En barcodesticker is één woord!
Post verstuurd?
Ja hoor eens, weet TNT nou zelf niet meer of ik post heb ontvangen of verstuurd?
Ontvangt u alleen dit kaartje?
Het is een los kaartje, niets aangehecht of zo. Wel vind ik tussen de rest van mijn post de brief die ik net op de website zag.
Dan heeft u een poststuk met onvoldoende frankering naar het buitenland verzonden.
Nee dus, want ik weet inmiddels om welke brief het gaat. Gelukkig maar dat ik niet teveel naar het buitenland stuur, want met deze mededeling zou ik echt niet meer weten waarover het ging.
PS: wilt u weten welke frankering juist is? U vindt een compleet overzicht van de tarieven op www.tntpost.nl.
Daar moeten ze dan zelf ook eens naar kijken, bijvoorbeeld voor brieven van 13 gram.
Handig, bijvoorbeeld voor uw volgende zending.
Ik maak voor verzending van De Vuurfakkel nog altijd elke twee maanden gebruik van uw diensten, heren! Nog!
Als dit nou de eerste keer was dat ik zo’n kaartje ontving zou ik er nu niet over schrijven. Maar het is structureel. Ik weiger principieel om te betalen voor post die ik ontvang – die moet TNT gewoon niet versturen of terugsturen naar de afzender. Ik doe zo’n kaartje dan ook ongefrankeerd en voorzien van mijn commentaar weer op de bus. In het begin helpt dat niet, zodat ik niet de indruk heb dat ze het lezen. Een paar jaar geleden was dat wel het geval, toen stonden twee TNT-mensen bij me op de stoep, die me probeerden uit te leggen dat ik de afzender was van de aan mij gestuurde post, of zoiets dat alleen maar een manager kan bedenken. Ze zijn afgedropen en ik heb daarna nooit meer iets van hen gehoord. Maar nu wordt het weer kaartjes en aanmaningen en zo verzamelen. Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan bij dit soort vorderingen.
Dat post soms nat in de bus komt, dat ik de belastingaanslag van ex-coalitiegenootje Felice in mijn bus kreeg en dat de post op de meest onvoorspelbare tijden al dan niet wordt bezorgd, dat is allemaal nog wel te verteren. Maar dat hier zo’n kinderachtige heibel wordt gemaakt om € 0,46 omdat men niet eens het verschil tussen een ontvanger en een afzender weet, dat geeft echt te denken.
26 september, 2011 om 12:36
Hoi Satyamo,
Ik heb deze entry in je blog met veel plezier gelezen en het is me echt een feest der herkenning. Dit zijn precies de idiote dingetjes van grote bedrijven, die denken dat al hun klanten achterlijk zijn en ze dus alles kunnen maken, waar ook ik me kapot aan kan ergeren. Heerlijke schrijfstijl btw!
Greetz, Jody.